Geschiedenis / History

Please scroll down for English.

Dit jaar wordt het Walking Dinner Willemspark/Archipel alweer voor de achtste keer georganiseerd. Voor de start van dit evenement moeten we terug naar april 2012, toen buurtbewoner Cathrien Ruoff een oproep plaatste in de wijkkrant: wie wil een comité opstarten om de organisatie van een Walking Dinner op zich te nemen? Al eerder had ze inspiratie gekregen door een krantenartikel over het Walking Dinner in het Statenkwartier, georganiseerd sinds 2010. Een avond waarop buurtbewoners elkaar tijdens een bijzonder driegangendiner ontmoeten: iedere gang op een ander adres en met andere disgenoten.

In het najaar van 2012 ging een team van zes enthousiaste vrijwilligers uit de wijk aan de slag met de organisatie van het eerste Walking Dinner Willemspark/Archipel. Een website werd spontaan in elkaar gezet, waarna er geen weg terug was. De organisatie maakte buurtbewoners attent op het evenement via digitale kanalen, door passanten aan te spreken bij de Albert Heijn en via posters op zoveel mogelijk ramen. Jet de Meester ontwierp daarvoor het inmiddels bekende logo.

Het team sprak een aantal keer met de organisatie van het Walking Dinner in het Statenkwartier, maar gaf in de loop van de jaren een eigen draai aan het concept. Centraal staat nog steeds het op een laagdrempelige manier bij elkaar brengen van buurtbewoners. De gasten schuiven aan tafel in statige panden, maar ook in studentenkamers, tussen de autootjes van de jongste bewoners of de verhuisdozen van nieuwe buurtgenoten en zien zo verschillende kanten van onze wijk. De koks geven een eigen invulling aan het menu en de avond. Haute cuisine is absoluut geen vereiste; een simpel recept volstaat, al steken de koks doorgaans veel energie in een lekker menu, een bijzondere presentatie en hartelijke ontvangst. Door deze uitgangspunten kan iedereen meedoen met zijn of haar favoriete recepten. Pieter van Lierop, al jarenlang enthousiast kok, denkt goed na over de gerechten, die van tevoren te maken moeten zijn in verband met het strakke tijdschema. Op de dag zelf begint bij op tijd met de voorbereidingen. Zijn vrouw zorgt voor een passende aankleding van de tafel en het huis. Door de Walking Dinner-vlag bij de deur is het adres niet te missen.

Het doel van vijftig deelnemers werd in 2013 meteen ruim overschreden: voor de eerste editie schreven zich 101 gasten en bijna dertig koks in! De planning gebeurde met de hand en leverde een hele puzzel op; Cathrien schat in dat het samenstellen van de routes de eerste jaren zo’n tien uur kostte… Vanaf het vierde jaar lukte het om de planning efficiënter in te richten, wat de helft van de tijd bespaarde. Inmiddels maakt het Walking Dinner team gebruik van een algoritme dat rekening houdt met de groepssamenstelling per gang, de afstand tussen de adressen (zeker van belang voor buurtbewoners die minder goed ter been zijn) en dieetwensen.

Voor de organisatie is het altijd een puzzel om een balans te vinden tussen het aantal koks en gasten, maar tot nu toe lukt het altijd om te zorgen voor voldoende stoelen aan tafel. Deelnemers schrijven zich individueel in of als koppel; vanaf het begin trekt het Walking Dinner ook internationale buurtbewoners. De koks en eventuele gastheren en -vrouwen bepalen zelf hoe zij het gesprek aan tafel faciliteren. Pieter heeft hiervoor een eigen formule, anderen laten de gesprekken spontaan ontstaan. En hoewel het natuurlijk altijd spannend is wie er zullen aanschuiven, leert de ervaring dat alle deelnemers erg hun best doen om de avond voor iedereen te laten slagen. Eenmaal aan tafel blijken er vaak raakvlakken te zijn tussen wat de tafelgenoten bezighoudt of weten ze elkaar juist te verrassen door hun verhalen. De onverwacht leuke gesprekken (en natuurlijk het heerlijke eten) maken dat veel wijkbewoners al meerdere jaren meedoen; zij herkennen inmiddels heel wat buurtgenoten.

Door de jaren heen is het programma grotendeels gelijk gebleven: de deelnemers starten de avond met een borrel, genieten van drie gangen op drie verschillende adressen en sluiten de avond gezamenlijk af in een café in de buurt. Tijdens de afsluiting worden de koks extra in het zonnetje gezet met een leuke herinnering. Degenen die elke editie hebben meegedaan hebben in hun collectie in ieder geval een schort, ovenwanten, een mok, een tas en een notitieblok.

Cathrien heeft de organisatie na vier jaar overgedragen aan andere vrijwilligers in de wijk, maar is betrokken gebleven als kok. Ook nu is de organisatie nog steeds in handen van vrijwilligers uit de wijk die een half jaar van tevoren beginnen met de voorbereiding van de nieuwe editie. Na afloop van elke editie vindt een evaluatie plaats om de volgende editie een nog groter succes te maken. Veranderingen die zijn doorgevoerd betreffen onder andere de start op meerdere locaties (de gezamenlijke afsluiting is gebleven), de mogelijkheid om niet drie maar een of twee gangen te serveren, en de betrokkenheid van lokale ondernemers die in geld of natura hun bijdrage leveren. Onveranderd is de centrale gedachte achter het Walking Dinner: op een ongedwongen manier in contact komen met je buren uit de wijk, tijdens een heerlijke maaltijd. Een formule die nog heel wat jaren mee kan!

Wist je dat …
… het concept van het Walking Dinner internationaal bekend staat als ‘running dinner’?
… de eerste editie van het Walking Dinner Willemspark/Archipel in 2013 was?
… in 2019 bijna 190 buurtbewoners deelnamen aan het Walking Dinner?
… de organisatie geheel in handen is van vrijwilligers?
… de organisatie na de zomer start met de voorbereidingen voor de nieuwe editie?
… gasten wel eens per ongeluk aan de verkeerde tafel zijn aangeschoven (maar ook daar hartelijk werden ontvangen)?
… onder het motto “geen stoel onbezet” wel eens een buurtbewoner is opgeroepen bij de startborrel, om plaats te nemen op een stoel die op het allerlaatste moment was vrijgekomen?
… sommige koppels zich bewust individueel inschrijven om ieder een eigen route te kunnen lopen?

Met dank aan Cathrien Ruoff en Pieter van Lierop. Heb je zelf bijzondere Walking Dinner-ervaringen die je wilt delen? Neem dan contact op via info@willemarchipel.nl.

Verslag Walking Dinner 2019

Den Haag – 24 maart 2019

Het was weer een groot succes! Voor de 7de keer gingen buurtgenoten afgelopen zaterdag op pad om deel te nemen aan het jaarlijkse Walking Dinner van de Willemspark-Archipelbuurt. Deze beproefde formule om mensen in de wijk met elkaar te verbinden miste haar uitwerking niet: maar liefst 190 mensen gingen samen borrelen, eten of koken. Onder het genot van een wijntje werd het startschot voor deze heerlijke lenteavond gegeven bij verschillende gastvrouwen en  -heren verspreid over de hele buurt. Van daar liepen en fietsten de deelnemers kris-kras door de buurt naar kokkerellende buurtgenoten die de meest heerlijke gerechten hadden gekookt. Het geheel eindigde met een gezellige afterparty waar iedereen enthousiast ervaringen uitwisselde.  Een van de deelnemers vertelde: “Dit is het meest dynamische en leukste jaarlijkse evenement in de wijk. Volgend jaar doe ik weer mee!”.

Sponsoring was beschikbaar gesteld in natura, korting of geldelijke bijdrage door: Wijn op Dronk, Alexanderhoeve, Gransjean, ZOT, de Exotenhof, slagerij Matla, bloemist Heemskerk, Kickstart, de Printerette, brasserie Huisman en makelaardij NassauHuis.

=====

English

This year marks already the eighth edition of the Walking Dinner Willemspark /Archipel. It all started in April 2012, when local resident Cathrien Ruoff placed a call in the local paper: who is interested in starting a committee to organise a Walking Dinner? She had been inspired by a newspaper article about the Walking Dinner in Statenkwartier, organised since 2010. An evening where local residents meet during a special three-course dinner: each course at a different address and with changing company.

In autumn 2012, a team of six enthusiastic volunteers started organising the first Walking Dinner Willemspark /Archipel. A website was created spontaneously, and then there was no turning back. The organisation reached out to neighbours via digital channels, by addressing passers-by at Albert Heijn and through posters on as many windows as possible. Jet de Meester designed the now famous logo for promotional material.

The Walking Dinner team talked to the organisers of the Walking Dinner in Statenkwartier a couple of times, but over the years they gave their own twist to the concept. The focus is still on bringing local residents together in an easily accessible way. Guests join tables in stately buildings, but also in student rooms, between the toy cars of the youngest residents or the moving boxes of new neighbours and thus see different sides of our neighbourhood. The chefs decide on the menu and the details of the evening. Haute cuisine is absolutely not a requirement; a simple recipe is sufficient, although the chefs usually put a lot of energy into tasty menus, a special presentation and a warm welcome. Thanks to these principles, everyone can participate with their own favourite recipes. Pieter van Lierop, who has been an enthusiastic chef for years, thinks carefully about the dishes he prepares, taking into account the tight schedule on the night. On the day itself, preparations start on time. His wife provides suitable decorations for the table and the house; their address cannot be missed because of the Walking Dinner flag at the door.

In 2013, participation exceeded the goal of fifty neighbours: 101 guests and nearly thirty chefs signed up for the first edition! Planning was done by hand and proved to be a puzzle; Cathrien estimates that putting together the routes took ten hours in the first few years… From the fourth year onwards, the planning was done more efficiently, which saved half the time. The Walking Dinner team now uses an algorithm that takes into account the table composition per course, the distance between the addresses (certainly important for local residents with reduced mobility) and dietary requirements.

It is always a puzzle for the organisation to find a balance between the number of chefs and guests, but so far there have always been enough seats at the tables. Participants register individually or as a couple. From the start, the Walking Dinner has also attracted international residents. The chefs and their host(esse)s determine how they facilitate the conversation at the table. Pieter has his own formula, others let the conversations arise spontaneously. And although it is of course always exciting who will join, all participants do their very best to make the evening a success for everyone. Once at the table, it often turns out that the guests have something in common, or they surprise each other with their stories. The unexpectedly nice conversations (and of course the delicious food) ensure that many local residents have participated in the event for several years; they now recognise many neighbours.

Over the years, the programme has remained the same to a large extent: the participants start the evening with drinks, enjoy three courses at three different addresses and conclude the evening together in a nearby pub. During the closing reception the chefs are given extra attention and receive a nice souvenir. Those who participated in every edition have a collection of at least an apron, oven gloves, a mug, a bag and a notepad.

After four years, Cathrien handed over the organisation to other volunteers in the neighbourhood, but she remained involved as a chef. Even now, the organisation is in the hands of volunteers from the neighbourhood, who start preparing the new edition six months in advance. At the end of each edition, the event is evaluated to make the next edition an even greater success. Changes that have been implemented include the start at several locations (the closing reception with all participants has remained), the possibility of serving not three but one or two courses, and the involvement of local entrepreneurs who contribute in cash or in kind. The central idea behind the Walking Dinner has not changed: getting to know your neighbours during a delicious meal. A formula that can last for many years to come!

Did you know that …
… the concept of the Walking Dinner is internationally known as a “running dinner”?
… the first edition of the Walking Dinner Willemspark /Archipel was held in 2013?
… in 2019 almost 190 residents took part in the Walking Dinner?
… the organisation is entirely run by volunteers?
… the organisation starts preparing the new edition after the summer?
… it has happened that guests accidentally had dinner at the wrong table (but were nevertheless received warmly there)?
… in line with the motto “no seat unoccupied”, a local was summoned to join the starting drinks and participate in the Walking Dinner, taking a seat that was cancelled at the very last moment?
… some couples deliberately register individually in order to walk their own route?

With special thanks to Cathrien Ruoff and Pieter van Lierop. Do you have Walking Dinner experiences that you would like to share? Please contact us via info@willemarchipel.nl.

Report Walking Dinner 2019

The Hague – March 24th, 2019

Such an amazing success! 

Last Saturday, the 7th edition of the annual Walking Dinner took place in Willemspark-Archipel.

This formula for people in the area to connect with each other has proven (again) to be great. As many as 190 people were drinking, eating or cooking together in Willemspark-Archipel.

All participants first gathered at different kick-off locations throughout the neighbourhood where they enjoyed a drink and some nibbles. This is also where guests were given the addresses for their culinary routes.

Participants then walked or cycled to their next destination in the neighbourhood where chefs were waiting with their delicious meals. 

After enjoying their 3-course meals all guests and cooks were invited to the after party at Brasserie Huisman, where everybody enthusiastically exchanged their experiences. One participant said: “This is the most dynamic and best annual event in our neighbourhood”. Sponsorship was made available in kind, via reduction or monetary contribution by: Wijn op Dronk, Alexander Hoeve, Gransjean, ZOT, the Exotenhof, butcher Matla, Heemskerk Florist, Kickstart, the Printerette, Brasserie Huisman and Nassauhuis.